مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 8 شهریور 1402 ساعت 09:012023-08-30اجتماعي

قلعه 2 هزار ساله در محاصره تعلل برخی مسؤولان ری


اثر تاریخی قلعه گبری با 2 هزار سال قدمت در جنوب پایتخت و در محله علایین شهرری واقع شده و همانند دیگر آثار باستانی شهر کهن ری، مورد انواع و اقسام بی مهری ها قرار گرفته و به جای آن که محل رفت و آمد گردشگران و شهروندان باشد، درب آن به روی مردم بسته شده و به عنوان انبار مورد استفاده قرار می گیرد.

برج و باروهای این قلعه در طی قرن ها به دلیل فرسایش و عدم توجه و رسیدگی تخریب شده و امروز تنها دیوارهایی مرتفع از خشت و گل بر جای مانده است.

پیش از انقلاب این قلعه به عنوان کارخانه باروت سازی استفاده می شده و از دهه 60 به عنوان موقوفات آستان حضرت عبدالعظیم(ع) تحت تملک آن ها قرار دارد.

در سال 98 که انتقادها درخصوص استفاده اثر باستانی به عنوان انبار، افزایش یافت روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در اطلاعیه ای، قلعه گبری را از موقوفات این آستان دانست و اعلام کرد: قلعه گبری، انبار آستان مقدس نبوده بلکه اقلام مورد نیاز خانواده های نیازمند در بخشی از این مکان نگهداری می شود و نظر تولیت آستان این است که پس از آماده سازی مکانی برای انتقال اقلام یاد شده، مکان فعلی تبدیل به یک موزه شده و موزه بزرگ آستان مقدس به آن مکان منتقل شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قلعه 2 هزار ساله در محاصره تعلل برخی مسؤولان ری

قلعه 2 هزار ساله در محاصره تعلل برخی مسؤولان ری