مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 25 شهریور 1402 ساعت 10:502023-09-16بين الملل

گوستاو شانزدهم صاحبقران شد!


رسانه های سوئدی از 50 سالگی سلطنت کارل گوستاو شانزدهم خبر داده اند و همین ما را به یاد ناصرالدین شاه قاجار می اندازد که یک روز مانده تا سلطان صاحبقران شدن به ضرب گلوله میرزا کرمانی از پا درآمد.

-    عصر ایران؛ احسان اقبال سعید- کارل گوستاو شانزدهم پادشاه سوئد پنجاه سالگی سلطنت خود را جشن گرفت.

یکی از رسانه های سوئد که بدین بهانه با او گفت و گو کرده در مقدمه آورده زمانی که او شاه شد روزنامه ما هنوز به دنیا نیامده بود!     وقتی صحبت از 50 سالگی سلطنت در میان باشد ذهن گریزپا، بی هوا به یاد ناصرالدین شاه می افتد که یک روز کم داشت و یک گلوله سربی زیاد تا پنجاه سال تمام تاج را بر سر نگاه داشته باشد و صاحبقران* شود.

   می گویند تن بی جان شاه را امین السلطان در کالسکه قبله عالم نهاد و تاج را بر سر بی مویش تا خلق الله نداند شاه مرده و بی چوپان، پوستین بره گی دریده گرگ شوند و تا همیشه انگار تنها چوپان گرگی رعیت  و رمه را می برازد و باقی باید بدانند شهر از شهریار تهی نیست که اگر دریابندشیرازه شهر از میان تهی شده؛ هر کس به دلیلی شیراز را شیر بی یال خواهند کرد.

کارل گوستاو سوئدی اما از شیر بودن شاهی یال و دمی ندارد و تنها لبخند ی مانده و مناسبت رسمی و دیگر هیچ!   از پادشاهی ناصرالدین شاه گفتیم اما آن سلطنت کجا و این کجا؟ شهریار ایران هر چه خواست


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گوستاو شانزدهم صاحبقران شد!

گوستاو شانزدهم صاحبقران شد!