مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 15 شهریور 1402 ساعت 12:052023-09-06اقتصادي

علت محبوب شدن «دلارزدایی» از اقتصاد جهانی چیست؟


در روز ها و ماه های گذشته، گزاره دلارزدایی از مراودات اقتصادی در سطح بین المللی، سوژه ای داغ بوده و بسیاری از ناظران و تحلیل گران مسائل اقتصادی و راهبردی، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از فرارو، در این چهارچوب، به تازگی شاهد آن بوده ایم که امارات بخشی از نفت خود را به هندوستان با استفاده از روپیه هند فروخته است.

در عین حال، در مدت گذشته اخبار مختلفی مبنی بر حصول توافقات دوجانبه میان کشور های مختلف جهت توسعه و انجام مراودات تجاری و اقتصادی خود با استفاده از ارز های محلی شان منتشر و مطرح شده است.

از این رو، یک سوال عمده و محوری مطرح می شود و آن این است که به چه دلایلی، تب دلارزدایی در اقتصاد جهانی بالا گرفته است؟ در واقع، دلیل اقبال کشور های مختلف به این موضوع چیست؟ مساله ای که به ویژه در قالب سازوکار های مهم در جهانِ کشور های در حال توسعه و اقتصاد های نوظهور نظیر سازمان بریکس و یا سازمان شانگ های و دیگر نهاد های اینچنینی، نمود های جدی تری را نیز به خود می گیرد.

به نظر می رسد در این زمینه به طور خاص می توان به 3 مولفه عمده و محوری اشاره کرد.

1- تشدید هراس بین المللی از وابستگی بیش از حد به اقتصاد آمریکا شاید یکی از اصلی ترین آفت هایی که کشور های مختلف در وابستگی بیش از حد به دلار یافته اند، تاثیر پذیرفتن منفی از معادلات اقتصادِ داخلی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

علت محبوب شدن «دلارزدایی» از اقتصاد جهانی چیست؟

علت محبوب شدن «دلارزدایی» از اقتصاد جهانی چیست؟