مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 15 شهریور 1402 ساعت 10:502023-09-06سياسي

کارکردهای آشکار و پنهان اربعین


نتایج برخی از مطالعات حاکی از این است که راهپیمایی اربعین دارای کارکردهایی مانند تقویت همبستگی اجتماعی، احیای ارزش های انسانی، احیای روحیه ایثار و شهادت و ظهور قدرت نرم شیعه است.

- فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها - ایرنا نوشت: زیارت اربعین حسینی از همان اولین چله پس از حادثه غمبار و دهشت انگیز با زیارت جابر بن عبدالله انصاری، به پشتوانه گفتار و رفتار ائمه معصوم به تدریج در فرهنگ شیعی به عنوان یکی از عناصر تاثیرگذار جای گرفت و پس از نزدیک به چهارده قرن، به عنوان یکی از هنجارهای اجتماعی در جوامع شیعی و اسلامی مطرح شد.

این زیارت در دهه اخیر نیز عمومیت بیشتری پیدا کرده است تا جایی که امروزه شاهد حضور پیروان ادیان ابراهیمی، در جمع زائران اربعین هستیم.

علاوه بر این، برگزاری مراسم اربعین دارای کارکردهای آشکار و پنهان برای جوامع اسلامی است که از آن جمله می توان به کارکردهایی مانند احیای ارزش های اسلامی و تقویت همبستگی اجتماعی اشاره کرد.

تبیین جامعه شناختی زیارت اربعین و کارکردهای اجتماعی آن  از جمله پژوهش هایی است که سعی کرده کارکردهای اجتماعی مهم اربعین را به تصویر بکشد و آن را به جامعه اسلامی معرفی کند.

در ادامه مختصری از این مطالعه را می خوانید: ایجاد همبستگی اجتماعی امیل دورکیم ، جامعه شناس فرانسوی همبستگی اجتماعی را نوعی نظم


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کارکردهای آشکار و پنهان اربعین

کارکردهای آشکار و پنهان اربعین