مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 4 مرداد 1402 ساعت 10:302023-07-26فرهنگي

تعزیه کیارستمی تماشاگر اروپایی را تحت تاثیر قرار داد


در زمانه ای که تعزیه خوان های حرفه ای از تحریف این هنر ثبت جهانی شده ی ایرانی انتقاد می کنند، 20 سال قبل یک کارگردان مشهور سینما، نمایشی را در اروپا اجرا کرد که سبب معرفی و تحسین تعزیه در رسانه های خارجی شد.

- جی پلاس ، تیرماه سال 1382 روزنامه گاردین در خبری اعلام کرد که عباس کیارستمی قصد دارد برای اولین بار در رم، نمایشی را کارگردانی کند.

کیارستمی در آن زمان 63 سال سن داشت و گاردین با انتشار این نقل قول از او که امام حسین(ع) رهبر معنوی تمامی مظلومان عالم است نوشته بود: تعزیه یکی از فرم های تئاتر سنتی و ماندگار جهان اسلام است و به نظر می رسد که انتخاب چنین ژانری برای یک کارگردان سینمایی نظیر کیارستمی امری نادر است و نشان می دهد که کیارستمی علاوه براین که حکم یک کارگردان را دارد؛ یک مخاطب ایرانی نیز هست.

محل اجرای نمایش کیارستمی از نگاه روزنامه گاردین اینطور توصیف شده بود: اجرای این نمایش در صحنه ای شش ضلعی و چوبی و روباز است که اطرافش صندلی ها به ردیف چیده شده اند.

دور این صحنه 6 پرده ی سینما وجود دارد که بر روی آن ها چهره های تماشاچیان ایرانی که در حال تماشای تعزیه هستند، دیده می شود.

تاثیر این نمایش بسیار زیاد است، چرا که تماشاگر در حین اینکه که در حال تماشای یک نمایش است، خودش را نیز به عنوان تماشاچی می بیند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تعزیه کیارستمی تماشاگر اروپایی را تحت تاثیر قرار داد

تعزیه کیارستمی تماشاگر اروپایی را تحت تاثیر قرار داد