مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 5 مرداد 1402 ساعت 11:352023-07-27اجتماعي

زنجیر آتشی؛ نمادی از ظهر روز عاشورا و آتش گرفتن خیمه ها


مراسم زنجیر آتشی یکی از مهم ترین و قدیمی ترین مراسم های مذهبی با قدمت 200 ساله در روستای بیاضه است که هرساله قبل از طلوع آفتاب در صبح روز عاشورا در حسینیه قدیم این روستا برگزار می شود.

- روستای بیاضه از توابع بخش مرکزی شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است که در 53 کیلومتری جنوب شرقی شهر خور و در شهرستان خور و بیابانک قرار دارد و تاریخ نگاران بر این باورند که قدمت روستای بیاضه به دوره ایران اسلامی بازمی گردد.

مراسم زنجیر آتشی یکی از مهم ترین و قدیمی ترین مراسم های مذهبی با قدمت 200 ساله در روستای بیاضه است که هرساله قبل از طلوع آفتاب در صبح روز عاشورا در حسینیه قدیم این روستا برگزار می شود و حدود 50 نفر برگزاری این مراسم را بر عهده می گیرند و زنجیرها را آتش زده و به مدت 20 دقیقه در هوا می چرخانند که این مراسم نمادی از آتش گرفتن خیمه های اهل بیت در ظهر روز عاشورا است.

محمدرضا فاضلی، محقق و پژوهشگر کویر مرکزی ایران، دراین باره به ایسنا، گفت: طبق گفته ی قدیمی ترین شخصی که از این زنجیر آتشی صحبت کرده و از بزرگان خویش نقل می کند، این مراسم از دوره قاجار در منطقه بیابانک رواج داشته است و در آن دوران، نویسنده محلی در آن منطقه وجود نداشته و زنجیر آتشی در هیچ کدام از کتب تاریخی آن دوره نوشته نشده است؛ اما با استناد به کتابی به نام بیاضه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

زنجیر آتشی؛ نمادی از ظهر روز عاشورا و آتش گرفتن خیمه ها

زنجیر آتشی؛ نمادی از ظهر روز عاشورا و آتش گرفتن خیمه ها