مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 19 مرداد 1402 ساعت 11:452023-08-10اقتصادي

باغ های اردکان در معرض خطر نابودی است


خشکسالی پیاپی حاکم بر کشور بویژه شهرستان اردکان بیش از 7 هزار و 500 هکتار از باغ های این شهرستان را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

- سیدعلی حسینی پور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دمای هوا در سال جاری به مدت بیش از یک ماه بالای 46 درجه و رطوبت هوا در اکثر مواقع بین 8 تا 13 درصد در نوسان بوده است در چنین شرایطی قطع برق و اعمال کاهش دبی چاه های کشاورزی، خطر و خسارت باغ ها را چند برابر کرده و در کاهش محصول رکوردشکنی داشته ایم به نحوی که به افت 25 درصدی محصول رسیده ایم.

وی عنوان کرد: این میزان افت به ازای هر هکتار در شهرستان اردکان به 350 میلیون تومان می رسد.

مدیر جهاد کشاورزی اردکان با بیان اینکه باید این نکته را نیز در نظر گرفت که تنش گرمایی و آبی منطقه خسارتش را سال ها بر جا خواهد گذاشت و گاهی حفظ باغ ها را فاقد توجیه اقتصادی می کند، تصریح کرد: بنابراین به منظور حفظ این باغ ها باید چاره اندیشی و اعتبار ویژه در نظر گرفته شود زیرا باغ های پسته به نوعی مخزن ژنتیکی کشور به شمار می روند زیرا بیش 70 رقم پسته در آنها وجود دارد.

حسینی پور افزود: حفظ و پایداری اینگونه باغ ها با مساعدت اعتباری تسهیلاتی و تامین آب مورد نیاز باغ ها بر اساس نیاز آبی نه کمتر و نه بیشتر محقق خواهد شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

باغ های اردکان در معرض خطر نابودی است

باغ های اردکان در معرض خطر نابودی است