مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 1 مرداد 1402 ساعت 09:312023-07-23اجتماعي

محرم تجلی ارادت کردستانی ها به امام حسین(ع)


طشت گذاری، آیینی تاریخی و خاص شهر سریش آباد معروف به قم کردستان است، مراسمی با تاریخ 500 ساله که همه ساله در آخرین شب های ماه ذیحجه برگزار می شود و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این شهر در قالب هیات های سینه زنی با تشکیل حلقه عزا، حسین حسین گویان در رثای شهدای دشت کربلا بر سر و سینه می زنند و گرداگرد طشت آبی به نشانه بستن آب بر روی اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، عطش و تشنگی کاروان کربلا سوگواری می کنند، آب متبرک این طشت در بین حاجت مندان و نیازمندان درگاه اهل بیت پیامبر مکرم اسلام (ص) توزیع می شود.

در این آیین، طشت ها و تعدادی مشک پر از آب بر دوش ریش سفیدان و عاشقان حسین وارد مسجد شده و همه حضار به احترام طشت ها در مسجد بپا می خیزند و در جلو آن ها با شور و شوق خاص و با شعار الدخیل یا اباالفضل سینه زده و حرکت می کنند.

طشت ها که پر از آب می شود دل ها با آن گره می خورد، 72 سیب سرخ داخل طشت گذاشته می شود، چند نفر مسؤولیت روشن کردن شمع عزای حسینی را به عهده دارند، یک جلد کلام الله مجید هم روی درب طشت قرار می گیرد، کوزه های آب روی دوش ریش سفیدان تا کنار طشت می آیند و دیده ها به یاد لب های خشکیده علی اصغر بارانی می شود.

روشن کردن شمع در عزای حسین(ع) مردم این دیار از شیعه و سنی در ایام محرم هر کدام به نوعی ارادت خود را به امام حسین(ع) و مقوله عاشور


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

محرم تجلی ارادت کردستانی ها به امام حسین(ع)

محرم تجلی ارادت کردستانی ها به امام حسین(ع)