مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 1 مرداد 1402 ساعت 10:302023-07-23سياسي

11 آیین محرمی مردم اردکان ثبت ملی شده است


مدیر اداره میراث فرهنگی اردکان با اشاره به اهمیت معرفی آیین های سنتی و تاریخی مردم اردکان، گفت: اردکانی ها در ماه محرم و صفر آیین های مختلفی دارند که تاکنون بالغ بر 11 مورد آن ثبت ملی شده است.

- مصطفی سپهری، مدیر اداره میراث فرهنگی اردکان در گفت و گو با خبرنگار فارس، با اشاره به اهمیت ثبت 11 مورد از مراسم سنتی مردم اردکان در ماه محرم، اظهار کرد: این مراسم ها که از روز اول محرم شروع می شوند ثبت ملی شدند و ما سعی داریم مراسم های دیگری نظیر مراسم رو سیه، جغجغه زنی و محمل برداری را هم معرفی و برای ثبت ملی شدن آنها نیز اقدام کنیم.

وی جارزدن ماه محرم و شب فاتحه خوانی که روز اول محرم انجام می شود، پوش کشی حسینیه چرخاب و پامنبری که در روز دوم محرم اجرا می شود، ، آتش زدن خیمه های عاشورا که در ظهر عاشورا اجرا می شود، پرسه زنی روز تاسوعا، بنی اسد که در روز 13 محرم اجرا می شود، عشور مسلم که ویژه عزاداری کودکان است و در وصف دو طفلان مسلم اجرا می شود، شده بندی و شده گردانی که تا 15 محرم ادامه دارد و برای همدردی با اسرای دشت نینوا اجرا می شود و یارون را از جمله مراسم های عزاداری تاریخی در شهرستان اردکان عنوان کرد.

مدیر میراث فرهنگی اردکان گفت: تعزیه خوانی روستای توت از دیگر آثار ناملموس شهرستان اردکان است که در سال 88 با شماره 51 ثبت ملی شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

11 آیین محرمی مردم اردکان ثبت ملی شده است

11 آیین محرمی مردم اردکان ثبت ملی شده است