مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 3 مرداد 1402 ساعت 08:102023-07-25اجتماعي

پیرعلم کلوده میزبان حاجتمندان مازندران است


آیین سنتی پیرعلم کلوده از شهرستان محمودآباد در روز هفتم محرم الحرام میزبان هزاران نفری است که از سرتاسر مازندران و حتی استان های دیگر برای حاجت روایی می آیند.

- جامه پوشانی قدیمی ترین علم مازندران در هفتم محرم در روستای کلوده از شهرستان محمودآباد قدمت 300 ساله دارد و پذیرای زائران و حاجتمندان زیادی از استان و اقصی نقاط کشور است.

این پیرعلم سال های سال توسط خانواده جمالی دست به دست شده و مردم با روسری و پارچه های نذر شده این علم را جامه پوش می کنند تا حاجت روا شوند.

مردم روستای کلوده در جمع میهمانان خود پس از جامه پوش شدن پیرعلم، علم گردانی می کنند تا ارادت خود را نسبت به سید الشهدا (ع) نشان دهند و مراسم عزاداری را آغاز کنند و این علم بجز دو ماه مانده به محرم در بقیه ایام سال در حسینیه روستا بوده و مردم نذورات خود را به آن می پردازند.

بیشتر از 8 نسل است که این پیرعلم در خانواده جمالی قرار دارد و این خانواده در چندین نسل قبل، این علم را در تابستان به منطقه کوهستانی حاجی دلا از کوه های دلارستاق از توابع آمل می بردند و به عزاداری می پرداختند و در زمستان علم را به روستای کلوده می آوردند تا با مردم این روستا و روستاهای اطراف عزاداری کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پیرعلم کلوده میزبان حاجتمندان مازندران است

پیرعلم کلوده میزبان حاجتمندان مازندران است