مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 22 مرداد 1402 ساعت 00:402023-08-12دانش

بیتی که در همه «شاهنامه»ها هست جز یکی


 زاگرس زند تأکید دارد بیت «توانا بود هرکه دانا بود» در همه نسخه ها و تصحیح های «شاهنامه» هست جز تصحیح «فریدون جنیدی» از «شاهنامه».

-  زاگرس زند تأکید دارد بیت توانا بود هرکه دانا بود در همه نسخه ها و تصحیح های شاهنامه هست جز تصحیح فریدون جنیدی از شاهنامه .

این شاهنامه پژوه و استاد دانشگاه در گفت وگو با ایسنا درباره اصالت و یا الحاقی بودن بیت توانا بود هرکه دانا بود با بیان این که چنین پرسشی زمانی معنا پیدا می کند که اختلاف نظر جدی ای بین دو دسته از شاهنامه شناسان و یا مصححان شاهنامه وجود داشته باشد ، گفت: این بیت در همه شاهنامه ها و همه دست نویس های موجود و کهن هست، حال این که در شاهنامه استاد جنیدی نیست، باید یادآور شد که حدود 34هزار بیت از بیت های مرسوم و معمول فردوسی که در بقیه دست نویس ها و چاپ ها موجود بوده و هست، در شاهنامه ویراسته ایشان نیست.

استاد جنیدی، که زحمات بسیاری در راه اعتلای فرهنگ ایرانی و ترویج شاهنامه خوانی کشیده اند، دلایل خود را گفته اند که از نظر برخی پذیرفته شده و از نظر بسیاری هم قابل قبول نبوده و پاسخ هایی هم در قالب مقالات و یادداشت های علمی داده شده است.

زند با بیان این که بیت یادشده در ویراسته های خالقی، کزازی، مهری بهفر، عزیزالله جوینی، قریب، مسکو و ژول مول و حتی چاپ های هند و همه دست نویس های قدیم


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بیتی که در همه «شاهنامه»ها هست جز یکی

بیتی که در همه «شاهنامه»ها هست جز یکی