مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 21 مرداد 1402 ساعت 13:152023-08-12دانش

تبخیر و تغییر رژیم باد دو عامل مهم کاهش تراز آب «خزر»


مطالعات محققان حوزه دریای خزر نشان می دهد آبدهی رود ولگا بیشترین اثر را در تراز دریای خزر دارد و این در حالی است که روند سدسازی از 40 سال قبل در روسیه متوقف شده، - مطالعات محققان حوزه دریای خزر نشان می دهد آبدهی رود ولگا بیشترین اثر را در تراز دریای خزر دارد و این در حالی است که روند سدسازی از 40 سال قبل در روسیه متوقف شده، ولی در سایر کشورهای حوزه خزر ادامه دارد و آنچه که موجب کاهش تراز آب خزر شده، تبخیر و گرمایش جهانی است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا دکتر حمید علیزاده لاهیجانی، استاد پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی امروز در سمینار روز ملی دریای کاسپین (خزر) به تاریخچه نوسان تراز آب دریای خزر و بازخوردهای زیست محیطی آن پرداخت و گفت: حوضه آبریز دریای خزر در روسیه، ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و اندکی در گرجستان و ارمنستان و ترکیه است و این حوضه یخچال عمده ای ندارد و بیشتر در ارتفاعات البرز و قزاقستان است.

درباره یخچال های البرز اطلاعاتی ندیدم، ولی یخچال های قزاقستان با حجم 40 کیلومتر مکعب است که اگر ذوب شوند، حدود 40 کیلومتر مکعب آب تولید خواهند کرد.

وی افزود: خزر ارتباط هیدرولوژیکی با دریاها و اقیانوس ها ندارد، هر چند که در گذشته داشته است و از سوی دیگر حدود 35 درصد حوضه آبریز خزر بیابانی است، به این معنا که در سمت ش


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تبخیر و تغییر رژیم باد دو عامل مهم کاهش تراز آب «خزر»

تبخیر و تغییر رژیم باد دو عامل مهم کاهش تراز آب «خزر»