مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 16 مرداد 1402 ساعت 09:302023-08-07سياسي

گذر از «دو چشم طوفان» در اولین مأموریت دانش بنیان تاریخ دریایی ایران


عبور از هفت دریا و هفت تنگه، مأموریت ویژه ای بود که یک پیچیدگی عجیب داشت: نرم افزارهای پیش بینی هوا که بخش حیاتی ماجرا بود را برای ایران تحریم کرده بودند.

- گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، سیده راضیه حسینی؛ دریانوردی دور کره زمین با عبور از هفت دریا و هفت تنگه ؛ این، مأموریت ویژه ای بود که دو ناوشکن دنا و مکران برای اولین بار در تاریخ باید انجام می دادند.

دنای حدودا 1200 تنی قرار بود به نقاطی از اقیانوس آرام و اطلس و هند برود که حتی ناوهای 8000 تنی را به قعر دریا کشیده بود؛ آن هم در یک سفر پیوسته.

  اما ماجرا از این هم پیچیده تر بود؛ در ساده ترین مأموریت ها و سفرهای آبی، دانستن وضعیت آب وهوا و جریان آب بخش اصلی ماجرا و تعیین کننده موفقیت یا شکست آن است؛ چه برسد به مأموریتی که قرار است دور تا دور کره زمین را روی آب طی کند و 232 روز طول بکشد.

آن هم در مسیرهایی مانند اقیانوس آرام که برخلاف اسمش، سالانه بین 30 تا 80 طوفان تولید می کند.

نرم افزارهای پیش بینی شرایط جوی و جریان های اقیانوسی را برای ایران تحریم کرده بودند؛ ابزارهایی که حیاتی ترین بخش چنین مأموریتی است.

این فناوری توانست در یکی از خیره کننده ترین بخش های مأموریت، ناوگروه را از بین دو چشم طوفان رد کند؛ جایی که در بالادست و پایین دست، طوفان داشت کشتی ها را در هم می کوبید همین پیچی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گذر از «دو چشم طوفان» در اولین مأموریت دانش بنیان تاریخ دریایی ایران

گذر از «دو چشم طوفان» در اولین مأموریت دانش بنیان تاریخ دریایی ایران