مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 28 مرداد 1402 ساعت 13:552023-08-19فرهنگي

برگزاری اولین سوگواره استانی شبیه خوانی در استان یزد


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانی یزد از برگزاری نخستین سوگواره استانی استعدادیابی شبیه خوانی در شهرستان تفت تحت عنوان «راوی رزم» خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از یزد، احسان عابدی با اعلام این خبر اظهار کرد: سوگواره راوی رزم در سه بخش از روز شنبه 18 شهریورماه در شهرستان تفت آغاز و تا 21 این ماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: این رویداد استانی با هدف استعدادیابی نوجوانان و جوانان در شبیه خوانی، رونق بخشیدن به نمایش آیینی سنتی شبیه خوانی در بین این قشر، زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا و حماسه قیام حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان این که بخش موسیقی تعزیه نیز به عنوان بخش دیگری از سوگواره اجرا خواهد شد، گفت: نوجوانان از سنین 12 تا 18 و جوانان از 18 تا 30 سال در قالب یکی از شخصیت های اولیاء یا اشقیاء می توانند در سه بخش این سوگواره ایفای نقش کنند.

در رابطه با سنت کهن تعزیه و یا شبیه خوانی باید گفت این هنر ملی به اندازه ای ارزشمند است که در سال 2010 جزو آثار ناملموس ایران، در فهرست جهانی یونسکو هم به ثبت رسید تا همه مردم جهان با آن آشنا شوند.

اهل فن معتقدند که هنر تعزیه خوانی با وجود این که درون مایه اسلامی دارد، ریشه هایش ایرانی است و این مضمون اسلامی روی همان ریشه ها جوانه زد


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برگزاری اولین سوگواره استانی شبیه خوانی در استان یزد

برگزاری اولین سوگواره استانی شبیه خوانی در استان یزد