مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 19 مرداد 1402 ساعت 00:052023-08-09سياسي

ابلاغ قضایی چیست؟


ابلاغ برگه ای است که از طریق مراجع قضایی به طرفین یک پرونده ارسال می شود؛ ابلاغ قضایی هم یعنی اینکه در یک داوری عادلانه طرفین باید از تک تک اوراق قضایی، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، قواعد کلی ابلاغ از مواد 67 تا 83 قانون آیین دادرسی مدنی عنوان شده است.

در دادگاه عمومی، ابلاغ به نحو حضوری در دادگاه یا از طریق اوراق قضایی یا ارسال به سامانه ابلاغ الکترونیکی (ثنا) به عمل می آید.

ابلاغ ازجمله روش هایی مانند پیامک، ابلاغ قانون محسوب نشده و صرفأ برای تسریع در اطلاع رسانی است.

  بر اساس ماده 68 قانون آیین دادرسی مدنی، مأمور ابلاغ باید ظرف 2روز، اوراق را در آدرس تعیین شده در ورقه قضایی، به مخاطب ابلاغ کند و در برگ دیگر اخطاریه، رسید بگیرد.

  بر اساس ماده 77 این قانون نیز اگر مخاطب در حوزه دادگاه دیگری اقامت داشته باشد، دادخواست و سایر اوراق قضایی برای دفتر دادگاه محل اقامت او ارسال می شود تا توسط دفتر آن دادگاه، ابلاغ شود.

همچنین در این ماده قانونی عنوان شده که اگر در محل اقامت مخاطب، دادگاهی نباشد، اوراق قضایی توسط مأمورین انتظامی یا بخشداری یا شورای اسلامی محل یا پست سفارشی دو قبضه ابلاغ می شود.

  طبق ماده 71 قانون آیین دادرسی مدنی، اگر مخاطب در خارج از کشور باشد، ابلاغ اوراق به وسیله مأموران کنسولی یا سیاسی ایران به عمل می


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ابلاغ قضایی چیست؟

ابلاغ قضایی چیست؟