مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 11 مرداد 1402 ساعت 08:502023-08-02پزشكي

عوامل مضر و آسیب رسان در دوران بارداری و شیردهی


یک متخصص زنان و زایمان، در خصوص عوامل مضر و آسیب رسان در دوران بارداری و شیردهی، توضیحاتی داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر ، مریم کاشانیان، در برنامه مادر و کودک شبکه سلامت سیما در پاسخ به این سوال که تراتوژن چیست، گفت: هر عاملی که در دوران تکامل رویانی و در طی رشد و نمو جنین، باعث تغییر در شکل و عملکرد اندام جنین شود، تراتوژن نام دارد، این کلمه ریشه یونانی دارد و به معنای هیولا است.

وی افزود: تراتوژن ممکن است به دلیل مصرف یک دارو، یک ماده شیمیایی، یک فاکتور فیزیکی یا محیطی، یک مشکل ژنتیکی و یا ابتلاء به یک عفونت رخ دهد.

تراتوژن ها با ایجاد اختلال در بعضی از فرایندهای خاص فیزیولوژیک، سبب مرگ سلولی، تغییر در رشد بافت ها و همچنین تمایز سلولی غیر طبیعی در جنین می شوند.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: اثر یک ماده تراتوژن به میزان دوز مصرفی، مدت مواجهه، مرحله تکاملی جنین و همچنین استعداد ژنتیکی مادر و جنین، بستگی دارد، از جمله این عوامل می توان به بیماری های عفونی و ویروس ها، شرایط محیطی (اشعه ها و پرتوها) و همچنین داروها اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سه ماهه اول بارداری را از نظر تأثیر عوامل آسیب زا، دوره حساس تری دانست و افزود: در سه ماهه اول بارداری، جنین با رشد و نمو بسیار سریعی روبرو است و در نتیجه جنین د


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عوامل مضر و آسیب رسان در دوران بارداری و شیردهی

عوامل مضر و آسیب رسان در دوران بارداری و شیردهی