مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 18 مرداد 1402 ساعت 11:352023-08-09اقتصادي

فرصت طلایی دلارزدایی با تجارت سه جانبه ایران، چین و روسیه


کارشناس اندیشکده سیاست گذاری اقتصادی تهران با اشاره به ظرفیت همکاری راهبردی با چین و روسیه برای واردات کالای اساسی گفت: هم اکنون 95 درصد از کالای اساسی کشور با ارزهای وابسته به دلار وارد می شود و سهم یوآن و روبل کمتر از یک درصد است.

- امین اعظمی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به ظرفیت تنوع سازی مبادی واردات کالای اساسی ایران از روسیه عنوان کرد: طبق آمار بانک مرکزی هم اکنون بیش از 95 درصد از کالای اساسی موردنیاز ایران با یورو و درهم وارد می شود که ارزهای وابسته به دلار هستند و سهم یوآن و روبل کمتر از یک درصد است.

یعنی ما کالای اساسی را با ارز کشورهای تحریم کننده خودمان وارد می کنیم و سهم ارز کشورهای چین و روسیه که در بی اثر کردن تحریم به ما کمک می کنند تقریبا صفر است.

کارشناس اندیشکده سیاست گذاری اقتصادی تهران گفت: دلارزدایی یعنی باید سهم دلار و ارزهای وابسته به دلار را واردات کالاهای موردنیاز کشور کم کنیم.

بدین صورت به دلیل کاهش وابستگی و تقاضا به این ارزها، آسیب پذیری اقتصاد ایران از نوسانات تحریمی کاهش می یابد و شکل گیری روابط سه جانبه بانکی بین ایران، چین و روسیه نقش موثری در بی اثرسازی تحریم دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فرصت طلایی دلارزدایی با تجارت سه جانبه ایران، چین و روسیه

فرصت طلایی دلارزدایی با تجارت سه جانبه ایران، چین و روسیه