مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 28 مرداد 1402 ساعت 16:102023-08-19حوادث

چرا دماوند لرزید؟


در جایی که زلزله دماوند رخ داده است، گسل مشا وجود دارد؛ همان جایی که 19 اردیبهشت ماه 1399 هم زلزله ای به بزرگی 5 ریشتردر آنجا به وقوع پیوست و تهران را هم لرزاند.

- مهدی زارع، زلزله شناس و استاد پژوهشگاه زلزله شناسی در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، با اشاره به پس لرزه های زلزله دماوند تهران، اظهار کرد: در جایی که زلزله دماوند رخ داده است گسل مشا هم وجود دارد و در حال فعالیت است، همان جایی که 19 اردیبهشت ماه 1399 آن زلزله با بزرگای 5 ریشتر در نیمه شب به وقوع پیوست و آن زمان در تهران نیز آن زلزله احساس شد.

وی افزود: زلزله با بزرگای3.

9 ریشتری آسیبی ندارد مسأله آن است که در بخش شرقی گسل مشاء 100 کیلومتر از جنوب فیروزکوه تا روستای کلان را دربر می گیرد، این فعال ترین هسته گسل مشاء براساس داده های موجود است.

دلیل آن هم این است که این گسل در مجاورت آتش فشان دماوند قرار دارد و از آنجایی که دماوند فعالیت دارد روی گسل مشاء تأثیر می گذارد.

زارع گفت: گسل مشاء زلزله های مهم و شدیدی را پیشتر تجربه کرده است و بررسی های زمین شناسان نشان می دهد که هر 1100 سال یکبار، یک زلزله با بزرگای بیش از 7 ریشتر می توان از این گسل انتظار داشت و چندین زمین لرزه به آن نسبت داده شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا دماوند لرزید؟

چرا دماوند لرزید؟