مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 21 مرداد 1402 ساعت 08:452023-08-12اقتصادي

دشت اصفهان-برخوار از سال 45 ممنوعه شد/آخرین وضعیت آب های زیرزمینی


3 میلیارد مترمکعب آب از منابع زیرزمینی دشت اصفهان- برخوار از سال 1360 تاکنون تخلیه شده و این در حالی است که این دشت از سال 45 شمسی در لیست دشت های ممنوعه بوده است.

- خبرگزاری مهر ، گروه استان ها- ندا سپاهی: در دشت هایی که ممنوعه اعلام می شود با توجه به افت سطح آب زیرزمینی در آن ها اجازه حفر چاه جدید داده نمی شود و برداشت ها باید طبق قوانین تعیین شده، انجام شود.

این در حالی که دشت اصفهان- برخوار که شهر اصفهان در آن واقع است بدلیل افت سطح آب های زیرزمینی از سال 1345 ممنوعه شده اما برغم ممنوعه بودن، از آن سال تاکنون هزاران حلقه چاه با مجوز و بدون مجوز در این دشت حفر شده است.

از چاه های عمیق و نیمه عمیق شیره جان زمین را می مکند.

بر اساس آمار یک هزار و 480 حلقه چاه غیرمجاز و چهار هزار و 800 حلقه چاه مجوز دار در دشت اصفهان -برخوار وجود دارد که بسیاری از آنها از جمله چاه های حریمی از زمان خشکیدن رودخانه زاینده رود و کاهش منابع آب سطحی حفر شدند.

کارشناس زمین شناسی آب های زیرزمینی که درباره وضعیت منابع آب اصفهان پژوهش کرده است می گوید: زمانی که سطح آب زیرزمینی در یک دشت افت می کند زنگ خطری است که هشدار می دهد اگر بارگذاری بر این دشت بیشتر شود به وضعیت ناپایدار خواهد رسید و دچار فرونشست خواهد شد؛ دشت اصفهان- برخوار را از سال 1345 بدلیل کاهش افت سطح آبخو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دشت اصفهان-برخوار از سال 45 ممنوعه شد/آخرین وضعیت آب های زیرزمینی

دشت اصفهان-برخوار از سال 45 ممنوعه شد/آخرین وضعیت آب های زیرزمینی