مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 29 مرداد 1402 ساعت 10:102023-08-20بين الملل

آتش بس ایران و عراق و پایان طولانی ترین جنگ قرن بیستم


با ناکامی ارتش بعثی در حمله مجدد به ایران و با شکست منافقین در عملیات مرصاد و همچنین با تلاش های دبیرکل سازمان ملل، دولت عراق مجبور شد حدود یک ماه پس از پذیرش قطعنامه، - آتش بس را بپذیرد.

خبرگزاری مهر ، گروه فرهنگ و ادب: برای مردمانی که جنگ هشت ساله تحمیلی را با گوشت و پوست خود احساس کرده بودند، بیست ونهم مردادماه سال 1367 یک روز تاریخی است؛ روزی که پس از درخواست خاویر پرز دکوییار، دبیر کل وقت سازمان ملل متحد و پذیرش قطعنامه 598 به وسیله ایران، آتش بس از ساعت 6:30 بامداد در تمام مرزهای ایران و عراق به اجرا درآمد و هشت سال جنگ تحمیلی به پایان رسید.

سی ویکم شهریورماه سال 1359، عراق که حمایت همه جانبه کشورهای استعمارگر را همراه خود می دید، به مرزهای سرزمینی ایران در غرب و جنوب کشور یورش برد و بر این گمان بود که با توجه به نوپا بودن انقلاب اسلامی، کار سختی در پیش ندارد و با سرعت به تهران می رسد، اما بر خلاف انتظار رژیم بعث، جوانان این سرزمین با دست خالی در مقابل آنها ایستادند.

در طول جنگ هشت ساله به خصوص پس از فتح خرمشهر که نقطه عطفی برای رزمندگان ایرانی به شمار می رفت، قطعنامه های مختلفی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به درگیری صادر شد، اما از آن جایی که در هیچ کدام شرایط مورد نظر ایران به خصوص متجاوز شناخته شدن رژی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آتش بس ایران و عراق و پایان طولانی ترین جنگ قرن بیستم

آتش بس ایران و عراق و پایان طولانی ترین جنگ قرن بیستم