مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 30 مرداد 1402 ساعت 11:362023-08-21دانش

وقتی الماس ها از مرکز زمین فواره می زنند!


محققان الگویی را کشف کرده اند که در آن الماس ها از اعماق زمین در فوران های آتشفشانی عظیم و انفجاری به سطح پرتاب می شوند.

- محققان الگویی را کشف کرده اند که در آن الماس ها از اعماق زمین در فوران های آتشفشانی عظیم و انفجاری به سطح پرتاب می شوند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از اسپیس، تجزیه ابرقاره ها ممکن است باعث ایجاد فوران های انفجاری شود که الماس ها را به سطح زمین می فرستد.

توماس جرنون(Thomas Gernon)، استاد علوم زمین و آب و هوا در دانشگاه ساوتهمپتون می گوید: الماس ها در اعماق پوسته ی زمین، یعنی تقریبا در فاصله ی 150 کیلومتری از سطح تشکیل می شوند.

آنها به سرعت توسط فوران هایی به نام کیمبرلیت به سطح می آیند.

این کیمبرلیت ها بین 11 تا 83 مایل در ساعت(18 تا 133 کیلومتر در ساعت) حرکت می کنند و برخی فوران ها ممکن است انفجارهایی از گاز و غبار شبیه به کوه وزوو در انگلستان، ایجاد کرده باشند.

به گفته جرنون، محققان متوجه شدند که کیمبرلیت ها اغلب زمان هایی رخ می دهند که صفحات تکتونیکی در مقیاس بزرگ بازآرایی می شوند، مانند زمانی که ابرقاره ی پانگه آ تجزیه شد.

با این حال، به طرز عجیبی، کیمبرلیت ها اغلب در وسط قاره ها فوران می کنند، نه در لبه های فروپاشی و این پوسته مرکزی، ضخیم و سخت است و به سختی می توان ساختار آن را تغییر داد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

وقتی الماس ها از مرکز زمین فواره می زنند!

وقتی الماس ها از مرکز زمین فواره می زنند!