مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 10 مرداد 1402 ساعت 01:302023-07-31سياسي

جدال بر سر «توانا بود هرکه دانا بود»


 فریدون جنیدی بیت «توانا بود هرکه دانا بود/ به دانش دل پیر برنا بود» را بیت الحاقی شاهنامه می خواند؛ در حالی که فرزاد قائمی معتقد است این بیت الحاقی نیست و در همه نسخه های قدیمی شاهنامه وجود دارد.

-  فریدون جنیدی بیت توانا بود هرکه دانا بود/ به دانش دل پیر برنا بود را بیت الحاقی شاهنامه می خواند؛ در حالی که فرزاد قائمی معتقد است این بیت الحاقی نیست و در همه نسخه های قدیمی شاهنامه وجود دارد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، بیت هایی از شاهنامه، بیت هایی هستند که در حافظه جمعی ما وارد شده اند و تقریبا همه ما از آن ها به فراخور زمان و مکان استفاده کرده ایم اما گاه مطالبی مطرح می شود که مثلا این بیت ها برای شاهنامه نبوده و به اصطلاح بیت الحاقی هستند؛ بیت های مشهور که در اصالت آن ها چند و چون وجود دارد.

از خود فردوسی دلیل آورده ام فریدون جنیدی اصالت بیت توانا بود هرکه دانا بود/ به دانش دل پیر برنا بود را زیر سؤال برده و معتقد است این بیت برای فردوسی نیست.

این شاهنامه پژوه و استاد زبان های باستانی در گفت وگو با ایسنا درباره اصالت یا الحاقی بودن این بیت، گفت: من از خود فردوسی دلیل آورده ام؛ یکی مرد بینی که با دستگاه / کلاهش رسیده به ابر سیاه/ چو او دست چپ را نداند ز راست/ ز بخشش فزونی نداند ز کاست/ یکی گردش آسمان بلند/ ستاره بگوید که چون است و چند/ فلک رهن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جدال بر سر «توانا بود هرکه دانا بود»

جدال بر سر «توانا بود هرکه دانا بود»