مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 8 مرداد 1402 ساعت 12:102023-07-30اقتصادي

فرونشست زمین در دشت های بام ایران/افت 10متری سطح آب های زیرزمینی


شهرکرد_آثار فرونشست زمین در دشت های بام ایران نمایان شده و با وجود ممنوع شدن برداشت آب در چهار دشت چهار محال و بختیاری اما افت سطح منابع زیرزمینی همچنان ادامه دارد.

- خبرگزاری مهر_ گروه استان ها: پدیده فرونشست زمین در سال های اخیر به یکی از مخاطرات طبیعی در چهارمحال و بختیاری تبدیل شده است، خشکسالی از بیش از یک دهه گذشته موجب کاهش سطح ایستابی منابع آبی در این استان شد، برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی این موضوع را تشدید کرد و چهار دشت در این استان در وضعیت ممنوعه قرار دارند.

تخلیه منابع آب زیرزمینی موجب ایجاد پدیده فرونشست شده است و می توان آن را زلزله خاموش نامید، ناقوس فرونشست در دشت های چهارمحال و بختیاری به صدا درآمده است، اما به نظر می رسد این موضوع بسیار مهم هنوز در اولویت مسئولان قرار ندارد.

در بسیاری از نقاط کشور آثار پدیده شوم فرونشست زمین مشهود شده است، در کسری از ثانیه فروچاله ای بزرگ در یک قسمت از زمین ایجاد می شود و باید این انتظار را داشته باشیم که در یک لحظه زیر پایمان خالی شود.

دشت خانمیرزا بحرانی ترین دشت از نظر پدیده فرونشست زمین استادیار بخش تحقیقات حفاظت آب و خاک مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه فرونشست زمین در مناطق خشک و


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فرونشست زمین در دشت های بام ایران/افت 10متری سطح آب های زیرزمینی

فرونشست زمین در دشت های بام ایران/افت 10متری سطح آب های زیرزمینی