مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 10 مرداد 1402 ساعت 19:302023-08-01سياسي

نمایش آیین های کهن عزاداری ابرکوه در میهمانی یزدی ها


عزاداران ابرکوهی آیین های کهن عزاداری این شهر از جمله شدّه گردانی، عماری گردانی، زنجیرزنی جفتی و جوش دور را به میزبانان خود در شهر جهانی یزد معرفی کردند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس، ابرکوه یکی از شهرهای تاریخی با تمدنی بسیار کهن و غنی در ایران است که قدمتش قریب به پنج هزار ساله بود که این مدعا را وجود درخت سرو کهن سالش به اثبات می رساند.

این شهر تاریخی آداب ورسوم ویژه ای دارد که جلوه ای از آن در ماه محرم و ایام سوگواری امام حسین (ع) همه ساله با اخلاص و معنویت خاصی برای جهانیان به نمایش گذاشته می شود.

ابرکوهی ها همه ساله برای نشان دادن ارادت خود به ساحت مقدس امام حسین (ع) و زنده نگه داشتن قیام عاشورا، علاوه بر عزاداری در شهر، با حضور در شهرهای داخلی و خارجی دیگر از جمله کربلا، نجف، مشهد و یزد، در این راه قدم برمی دارند.

روز گذشته هیأت عزاداری ابرکوه برای دومین سال متوالی با حضور در حسینیه امیر چقماق یزد، آیین های کهنی همچون شدّه گردانی، عماری گردانی، جوش دور و زنجیرزنی جفتی با موسیقی خاص حزن انگیز محرم را که در فهرست میراث فرهنگی کشور نیز به ثبت رسیده به مردم یزد نیز معرفی کردند.

شدّه گردانی نماد نیزه هایی است که لشکر عمر سعد سرهای شهدای صحرای کربلا را بر روی آن قرار  دادند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نمایش آیین های کهن عزاداری ابرکوه در میهمانی یزدی ها

نمایش آیین های کهن عزاداری ابرکوه در میهمانی یزدی ها