مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 19 تیر 1402 ساعت 13:552023-07-10اجتماعي

زیلو؛ دست بافته ای که احیا شد/زیرانداز ارگانیک ایرانی ها در میبد


زیلو از صنایع دستی منحصر بفرد استان یزد و از تولیدات میبد است و در حالی که می رفت تا به فراموشی شود، با ایجاد خوشه زیلو از سال 96، زنده شد و حالا روزهای نسبتاً خوبی را سپری می کند.

- خبرگزاری مهر - گروه استان ها - سمیه گلابگیریان: روزگاری گوشه ایوان یا پشت بام خانه های یزد در فصل تابستان، دست بافته ارزشمندی به نام زیلو در ابعاد مختلف به ویژه 12 متری وجود داشت که برای حفاظت از نور آفتاب در سایه قرار می گرفت و شب های تابستان بهترین زیرانداز برای خوابیدن در ایوان یا پشت بام خانه ها محسوب می شد و یکی از دلایل آن استحکام این دست بافته در برابر آفتاب و گرمای کویر بود.

این دست بافته زیبا با تار و پودی تنیده از جنس پنبه، یکی از ارگانیک ترین زیراندازهای مرکز نساجی ایران به شمار می رود که نمونه بارز آن مفروش شدن حسینیه ها با آن است.

زیلو اکنون کاربری ها و شکل های مختلفی به خود گرفته تا مخاطبان بیشتری جذب کند و امروز در طرح ها و رنگ های مختلف در بازار در دسترس است البته قیمت آن بالا است و بسیاری به تهیه ابعاد کوچک، آن هم به عنوان تزیین و نه زیرانداز بسنده می کنند.

فعالیت های خوشه برتر زیلو در استان یزد با توجه به جایگاه منحصر به فرد هنر-صنعت زیلو در استان یزد و اهمیت توسعه و رونق مجدد آن، پروژه توسعه خوشه زیلو از سال 96 مطرح شده و به اقدامات بر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

زیلو؛ دست بافته ای که احیا شد/زیرانداز ارگانیک ایرانی ها در میبد

زیلو؛ دست بافته ای که احیا شد/زیرانداز ارگانیک ایرانی ها در میبد