مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 29 تیر 1402 ساعت 07:362023-07-20سياسي

سقّاخوانی نوش آباد، روایتگری واقعه کربلا


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از کاشان، حماسه کربلا، از روشن ترین وقایع جاودانه تاریخ بشریت است که هنوز روایت با عزت و عظمت این واقعه بزرگ پس از گذشت 14 قرن شور و شعور حسینی را در دل های عاشق جاری و قلب ها را به وسعت کربلا متحول می کند.

این شور و شعور و بصیرت حسینی در مناطق مختلف کشور به شکل آیین های مختلفی برگزار می شود که یکی از آنها در شمالی ترین نقطه استان اصفهان و در شهر تاریخی نوش آباد، سقاخوانی، سبکی دیگر از عزاداری است که در یک قرن گذشته برای خبر دادن از ماه محرم و حرکت قافله حسینی برگزار می شود.

سابقه مراسم تعزیه خوانی و آیین سنتی مذهبی عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) با توجه به بنای تکایا و حسینیه های شهر به جا مانده از دوره صفوی و قاجار در نوش آباد؛ شهر آیین های عاشورایی به قرن های گذشته برمی گردد.

مردمان نیک نهاد، ولایت مدار و شهیدپرور شهر نوش آباد سنت دیرینه و بیش از صدها سالهٔ سقاخوانی را از شامگاه روز عید غدیر بعد از نماز مغرب وعشاء در حسینیه ها و منازل محلات این شهر آغاز می کنند.

همزمان با این مراسم جوانان ولایی سیاه پوش کردن شهر و برافراشتن پرچم های سبز، قرمز و سیاه در تکایا و حسینیه ها،کوچه ها، خیابان ها و کوی و برزن حتی تک تک منازل شهروندان نوش آبادی در تمام محلات را انجام می دهند و به استقبال محرم می روند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سقّاخوانی نوش آباد، روایتگری واقعه کربلا

سقّاخوانی نوش آباد، روایتگری واقعه کربلا