مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 14 تیر 1402 ساعت 03:452023-07-05بين الملل

چتر چینی بر سر خاورمیانه


شاید بی راه نباشد اگر خاورمیانه را پرآشوب ترین منطقه جهان بدانیم؛ جایی که همواره یا تحت تاثیر حضور کشورهای فرامنطقه ای درگیر جنگ و بی ثباتی بوده، - ایسنا/خراسان رضوی شاید بی راه نباشد اگر خاورمیانه را پرآشوب ترین منطقه جهان بدانیم؛ جایی که همواره یا تحت تاثیر حضور کشورهای فرامنطقه ای درگیر جنگ و بی ثباتی بوده، یا زیاده خواهی ها و تعارض منافع میان کشورهای منطقه ، باعث شده این نقطه از جهان روی آرامش را به خود نبیند.

دهه ها حضور پررنگ آمریکا در خاورمیانه و تمایل برخی از کشورها به سلطه پذیری از ایالات متحده، باعث شده بود این منطقه به عنوان حیاط خلوت آمریکا شناخته شود.

وجود پایگاه های متعدد نظامی آمریکا در خاورمیانه، کنترل وضعیت فروش نفت کشورهای منطقه و ارائه طرح های گوناگون برای ترغیب کشورهای عربی به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از جمله مصادیقی است که آمریکا را به بازیگر نقش اول تحولات منطقه تبدیل کرده بود.

در حال حاضر اما از سویی بی نتیجه بودن هزینه های هنگفتی که آمریکا در خاورمیانه داده است و از سویی دیگر تلاش های چین برای تبدیل شدن به قدرت اصلی جهانی، باعث شده است که آمریکا جایگاه خود به عنوان تنها قدرت جهانی را متزلزل ببیند و از چندین سال پیش تصمیم بگیرد با کاهش حضور خود در منطقه، عمده تمرکزش را بر رقابت با چین و


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چتر چینی بر سر خاورمیانه

چتر چینی بر سر خاورمیانه