مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 12 تیر 1402 ساعت 07:302023-07-03اقتصادي

نگاهی به تأمین آب در سیستان


با وجود خشکسالی و کمبود منابع آبی و بدعهدی افغانستان در تحقق حق آبه هامون از هیرمند، وزارت نیرو به صورت ویژه در حال ارائه خدمات و اجرای طرح های آبرسانی در سیستان است.

- ایسنا/سیستان و بلوچستان با وجود خشکسالی و کمبود منابع آبی و بدعهدی افغانستان در تحقق حق آبه هامون از هیرمند، وزارت نیرو به صورت ویژه در حال ارائه خدمات و اجرای طرح های آبرسانی در سیستان است.

سیستان؛ منطقه ای که روزگاری انبار غله ایران بود و انعکاس رنگ آسمان در زلالی آب دریاچه هامونش زیبایی منحصربفردی به آن بخشیده بود.

همان منطقه ای که محال هست جولان ماهی ها، توتن سواری، شنا، صید و صیادی و .

از ذهن قدیمی ترهای آن پاک شود، سال هاست تنها پهنه خشک هامون، قایق های رنگ و رو رفته و خاک گرفته، گرد و خاک و سرفه های مداوم ناشی از ریزگردها در آن نمایان است و دیگر خبری از سرزندگی دریاچه بزرگ شرق نیست.

وضعیتی که دلیل آن خشکسالی و مسدود شدن راه های ورود آب در هیرمند است، حق آبه ای که سال 1351 در زمان پهلوی دوم و از ترس افزایش نفوذ کمونیسم در افغانستان قراردادش میان ایران و افغانستان امضا و قرار شد، سالانه حدود 800 میلیون متر مکعب آب از آن کشور وارد هیرمند شود.

تفاهم نامه ای 50 ساله که طرف افغانستانی از اوایل دهه 70 به بعد به آن پایبند نشد و سال هاست ذخایر چاه نیمه ها تنها منبع ت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگاهی به تأمین آب در سیستان

نگاهی به تأمین آب در سیستان