مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 11 تیر 1402 ساعت 12:102023-07-02بين الملل

«ناو وینسنس»؛ بازخوانی اقدام خصمانه ارتش آمریکا علیه هواپیمای مسافربری ایران+فیلم


مستند «ناو وینسنس» به کارگردانی جابر مطهری زاده و تهیه کنندگی مهدی مطهر، به ماجرای انهدام هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو آمریکایی در آب های خلیج فارس از زبان نیروهای دریایی ارتش آمریکا می پردازد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، حمله ناو آمریکایی وینسنس در دوازدهم تیر1367 به هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی ایران، منجر به شهادت 290 از سرنشینان این هواپیمای مسافربری از جمله 66 کودک زیر 12 سال شد.

اما دولت ایالات متحده این رویداد را یک اتفاق تلقی کرد، حاضر به عذرخواهی از ملت ایران نشد و حتی به فرمانده ناو وینسنس نیز نشان شجاعت داد.

مقامات آمریکایی پس از این حادثه، برای توجیه این جنایت کوشیدند این اقدام خصمانه را یک اشتباه قلمداد کنند.

اما با توجه به مجهز بودن کشتی جنگی وینسنس به پیشرفته ترین سیستم های راداری و رایانه ای و مشخص بودن نوع هواپیمای در حال پرواز، مسلم شد که احتمال اشتباه وجود نداشته و این اقدام، عامدانه بوده است.

  همزمان با سالروز این جنایت، مستند ناو وینسنس  به کارگردانی جابر مطهری زاده و تهیه کنندگی مهدی مطهر ابعادی از این ماجرا را شرح می دهد.

این اثر به ماجرای انهدام هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو آمریکایی در آب های خلیج فارس از زبان نیروهای دریایی ارتش آمریکا می پردازد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«ناو وینسنس»؛ بازخوانی اقدام خصمانه ارتش آمریکا علیه هواپیمای مسافربری ایران+فیلم

«ناو وینسنس»؛ بازخوانی اقدام خصمانه ارتش آمریکا علیه هواپیمای مسافربری ایران+فیلم