مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 3 تیر 1402 ساعت 10:452023-06-24سياسي

ما مسلمانان، مسلمانیم؛ نه اسلام ‎گرا


به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- به قلم سید علی سیدان، اسلام، در این نگاه، همچون یک متن بی جان است که توسط یک «سوژه»، «خوانش» می شود؛ - واژه اسلام گرایی از آن واژه هایی است که توسط روشنفکران و غرب زدگان برای نامیدن مسلمانان جعل شده است.

گاهی هم در گفتار روشنفکری از واژه اسلامیست یا اسلامیسم استفاده می شود.

منظورشان از اسلام گرایی یا اسلامیسم، خوانشِ سیاسی از اسلام است؛ یعنی همان چیزی که با عنوان اسلام سیاسی از آن یاد می کنند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- به قلم سید علی سیدان، اسلام، در این نگاه، همچون یک متن بی جان است که توسط یک سوژه ، خوانش می شود؛ این خوانش می تواند سیاسی باشد و می تواند سیاسی نباشد.

در این معادله اگر شما خود را صرفاً مسلمان بدانید و نه اسلام گرا ، دین تان به مجموعه ای از اعتقادات و اخلاقیات و عرفانیات درونی و فردی فروکاسته می شود که تهی از طرح سیاسی است؛ و اگر بپذیرید که اسلامیست یا اسلام گرا هستید، باید این را هم بپذیرید که شما به عنوان یک سوژه خودبنیاد، اسلام را خوانش کردید و بر آن یک طرح سیاسی افکندید.

به این ترتیب اسلام از آن شأن بالادستی، وحیانی و قدسی خواهد افتاد و باز هم به جای خود اسلام، این مَن خودبنیاد است که به لحاظ سیاسی تعیین کننده خواهد بود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ما مسلمانان، مسلمانیم؛ نه اسلام ‎گرا

ما مسلمانان، مسلمانیم؛ نه اسلام ‎گرا