مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 20 تیر 1402 ساعت 09:572023-07-11ورزشي

چون علی از مستمندان دستگیری می کنند


ورزش باستانی و زورخانه ای، نمادی از هویت تاریخی و دینی ایرانیان است که با پیروی از پیشوای نخستین شیعیان جهان حضرت علی (ع) و سایر پهلوانان و دلاورمردان دوره های مختلف تاریخ، - گروه زندگی_ ورزش زورخانه ای آداب و رسوم خاصی دارد که بسیاری از این آداب نیکو نشات گرفته از مرام اهل بیت(ع) به خصوص حضرت علی (ع) است.

سالار احمدزاده ، یکی از پهلوانان نامی کرمانشاه در این باره به فارس می گوید: ورزش زورخانه ای، ورزشی با خصلت ولایت مداری است.

مرشد به عنوان کسی که رهبری و هدایت ورزشکاران زورخانه را به عهده دارد و نام پروردگار، ائمه اطهار و مولا علی (ع) را بر زبان می آورد در بالاترین جایگاه زورخانه می نشیند و خصایل اخلاقی نیکو را در قالب شعر و داستان به همراه ضرب زورخانه ای بیان می کند و ورزشکاران با نوای مرشد به انجام حرکات ورزشی به طور هماهنگ می پردازند.

ذکر مولا علی(ع) عبادت است برخی از وسایل زورخانه نمادی از ادوات جنگ های حضرت علی (ع) است به عنوان مثال سنگ که همان نماد سپر جنگی است تداعی کننده درب قلعه خیبر است که توسط حضرت علی (ع) برداشته شد.

کباده نشان از کمان است که گفته می شود با بر هم خوردن آن ها صدایی شبیه شمشیر زدن در میدان نبرد به گوش می رسد و این موجب می شود که گوش ورزشکار با صدای میدان های جنگی آشنا شده و از بر هم خوردن شمشیرها نهراسد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چون علی از مستمندان دستگیری می کنند

چون علی از مستمندان دستگیری می کنند