مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 30 تیر 1402 ساعت 12:252023-07-21فرهنگي

یک پاساژ و چند ساختمان نمی گذارند «بسطام و خرقان» جهانی شود!


مجموعه تاریخی «بسطام و خرقان» یکی از نامزدهای ثبت جهانی یونسکو است که بیش از یک دهه معطل ثبت مانده، درحالی که موانع زیادی برای جهانی شدن دارد.

- یک پاساژ و چند ساختمان نمی گذارند بسطام و خرقان جهانی شود! مجموعه تاریخی بسطام و خرقان یکی از نامزدهای ثبت جهانی یونسکو است که بیش از یک دهه معطل ثبت مانده، درحالی که موانع زیادی برای جهانی شدن دارد.

معاون میراث فرهنگی سمنان و مدیر پایگاه میراث فرهنگی این مجموعه معتقدند که برای ثبت جهانی بسطام و خرقان باید دخل و تصرف هایی که در حریم آن شده است، رفع شود.

بسطام و خرقان از آثار تاریخی استان سمنان هستند که دربرگیرنده مجموعه آرامگاه و خانقاه بایزید بسطامی، برج کاشانه (غزنه)، رواق صفوی، منار بسطام، گنبد غازان خان، مدرسه شاهرخیه، مسجد جامع بسطام در مجموعه بایزید بسطامی، آرامگاه ابوالحسن خرقانی، آرامگاه ابن یمین فریومدی و.

است.

این مجموعه ارزشمند در فهرست میراث جهان اسلام به ثبت رسیده است و از سال 2007 در فهرست انتظار ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته است، اما تعرض هایی که در گذشته در حریم و عرصه این مجموعه اتفاق افتاده، ثبت جهانی آن را عقب انداخته است.

در واقع سال هاست که آزادسازی حریم و عرصه بسطام و خرقان مطرح است و متولیان معتقدند که یکی از الزامات ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام و البته خ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یک پاساژ و چند ساختمان نمی گذارند «بسطام و خرقان» جهانی شود!

یک پاساژ و چند ساختمان نمی گذارند «بسطام و خرقان» جهانی شود!