مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 4 تیر 1402 ساعت 09:302023-06-25سياسي

درباره انتخابات تناسبی چه می دانیم؟


«انتخابات تناسبی» در هفته های اخیر در فضای رسانه ای و سیاسی کشور پرتکرار شده و آنطور که از سخنان مسئولان بر می آید، در صورت تصویب نهایی مصوبه مجلس، - فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها- ایرنا نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که شمارش آرا در این انتخابات در شهرهای بزرگ به شیوه تناسبی انجام شود؛ شیوه ای که در کشورهای دیگر و بخصوص در نظام های پارلمانی کاربرد داشته و احزاب و تشکل های سیاسی فعال بر اساس سهمی که از کل آرای اخذ شده در انتخابات کسب می کنند، کرسی های پارلمان را تصاحب می کنند.

مصوبه مجلس چه می گوید؟ بر اساس آنچه در مجلس به تصویب رسید، در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس هر داوطلب تعیین صلاحیت شده می تواند به صورت منفرد یا به عنوان عضوی از صرفاً یک فهرست نامزد شرکت در انتخابات شود.

دستورالعمل نحوه شکل گیری، زمان بندی آغاز فعالیت، انحلال و جابجایی نامزدها بین فهرست ها و انصراف آنها از فهرست در هر دوره از انتخابات حداقل یک ماه قبل از زمان آزادی تبلیغات توسط هیأت اجرایی مرکزی انتخابات تهیه، به روز شده و پس از تأیید هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات توسط وزیر کشور ابلاغ می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

درباره انتخابات تناسبی چه می دانیم؟

درباره انتخابات تناسبی چه می دانیم؟