مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 20 تیر 1402 ساعت 11:302023-07-11اجتماعي

شکار برخورد خشن بین ستاره های نوترونی توسط «جیمز وب»


گروهی از ستاره شناسان از «تلسکوپ فضایی جیمز وب» برای ردیابی منبع یک انفجار پرتو گاما استفاده کردند و به یک برخورد خشن بین ستاره های نوترونی رسیدند.

- گروهی از ستاره شناسان از تلسکوپ فضایی جیمز وب برای ردیابی منبع یک انفجار پرتو گاما استفاده کردند و به یک برخورد خشن بین ستاره های نوترونی رسیدند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از اسپیس، ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST)، یک انفجار فوق العاده درخشان پرتو گاما را تا منبع آن ردیابی کرده اند.

منبع این انفجار، یک برخورد شدید بین دو ستاره نوترونی بود.

برخوردهای بین ستاره های نوترونی مانند این نمونه، گران نواختر یا کیلونووا (kilonovas) نامیده می شوند.

گفته می شود گران نواخترها همان جایی هستند که علاوه بر انفجارهای بلندمدت پرتو گاما، سنگین ترین عناصر جهان که در کوره های هسته ای واقع در قلب ستارگان قابل ساخته شدن نیستند، در آنها ساخته می شوند.

این عناصر توسط مکانیزمی به نام گرفتن نوترون یا فرآیند آر (r-process) ایجاد می شوند که به هسته های اتمی امکان می دهد تا نوترون ها را بگیرند و عناصر جدید و سنگین تری از جمله طلا، پلاتین و اورانیوم را ایجاد کنند.

فرآیند آر فقط می تواند در شرایط ناملایم و خشن مانند شرایطی که در اطراف ستاره های نوترونی در حال برخورد وجود دارد، ادامه یابد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شکار برخورد خشن بین ستاره های نوترونی توسط «جیمز وب»

شکار برخورد خشن بین ستاره های نوترونی توسط «جیمز وب»