مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 8 تیر 1402 ساعت 14:062023-06-29فرهنگي

خشکه چین؛ تلفیقی از هنر معماری و شکوه طبیعت کردستان


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از سنندج، تاریخ معماری ایران مملو از آثار باشکوهی است که هنرمندان و معماران توانمند این سرزمین با بهره مندی از هندسه و اصول مهندسی آن را خلق نموده اند.

در این میان روستاهای تاریخی منطقه جهانی اورامانات، از زیباترین روستاهای تاریخی ایران و حتی جهان به شمار می روند که در دوره های مختلف و طی سالیان متمادی توانسته است اصالت طرح ها و تناسبات هندسی موجود در آثار معماری و هنری خویش را حفظ نمایند.

ساکنان این منطقه در طول چندین هزار سال سکونت خود در غرب ایران همواره کوشیده اند که کمترین آسیب را به مناظر طبیعی وارد کنند.

معماری خشکه چین یکی از سبک های معماری سنتی منطقه اورامانات (هورامان) است که مردمان خوش ذوق آن بدون استفاده از مصالح ساختمانی مدرن و ملات و تنها با بهره مندی از سنگ های موجود منطقه و در هم خوانی کامل با طبیعت بکر کردستان، برای ساختن منازل خود برگزیده اند.

در کنار این سبک از معماری، پنجره های آبی، سقف های چوبی و گل و گلدان ها زینت بخش خانه های هورامان تخت است؛ برخی خانه ها در این دیار قدمتی بیش از 900 سال دارند و آسیب زیادی ندیده اند.

خانه ها در روستاهای این منطقه با توجه به شیب تند دامنه های صخره ای، به صورت پلکانی ساخته شده است؛ این خانه ها در بیشتر موارد در دو طبقه ساخته شده و براساس نیازهای م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خشکه چین؛ تلفیقی از هنر معماری و شکوه طبیعت کردستان

خشکه چین؛ تلفیقی از هنر معماری و شکوه طبیعت کردستان