مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 11 تیر 1402 ساعت 11:552023-07-02اقتصادي

پیشنهاد اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی ها بر مبنای قیمت گاز منطقه


اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی ها براساس فرمول مصوب در سال 1394 و با ایجاد کف 60 درصد و سقف 80 درصد میانگین وزنی قیمت صادرات و وارداتی گاز ایران به عنوان معیاری از قیمت هاب گازی منطقه خلیج فارس است.

- مهدی هاشم زاده در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به مصوبه اخیر دولت مبنی بر افزایش قیمت خوراک و سوخت پتروشیمی ها و اعتراض فعالان این صنف به زیاندهی واحدها عنوان کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در بحث اصلاح و هدفمندسازی یارانه های انرژی بخش صنعت، اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی ها بوده است.

در زمینه فرمول خوراک پتروشیمی ها در سال 1394 بعد از کش و قوس های فراوان، وزارت نفت فرمول نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی را بر اساس متوسط قیمت فروش داخلی گاز و همچنین چهار هاب گازی دنیا تعیین کرد و برای شفافیت هرچه بیشتر و امکان سرمایه گذاری در این صنعت، اعتبار این فرمول را 10 سال تعیین کرد.

کارشناس اقتصاد انرژی گفت: بخش اول این فرمول، میانگین قیمت چهار هاب گازی اروپا، آمریکا، کانادا و ژاپن و بخش دوم نیز میانگین قیمت فروش داخلی و خارجی گاز ایران است که به دلیل فروش ارزان گاز به بخش خانگی و همچنین ناچیز بودن صادرات گاز، عملا معادل صفر است و به همین دلیل در وضعیت فعلی طبق فرمول شناور، قیمت خوراک پتروشیمی ها، از همه هاب های گازی دنیا پایین تر است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پیشنهاد اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی ها بر مبنای قیمت گاز منطقه

پیشنهاد اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی ها بر مبنای قیمت گاز منطقه