مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 2 تیر 1402 ساعت 14:352023-06-23اجتماعي

سربند 200 ساله رو به انقراض


«هَبَر» نوعی سربند است که زنان ایلامی به دور سر خود می بستند اما این پوشش دیگر مورد استفاده این زنان نیست و شاید زنان میانسال در مراسم هایی چون عروسی و عزا و یا زنان عشایرنشین «هَبَر» به سر ببندند.

- هَبَر نوعی سربند است که زنان ایلامی به دور سر خود می بستند اما این پوشش دیگر مورد استفاده این زنان نیست و شاید زنان میانسال در مراسم هایی چون عروسی و عزا و یا زنان عشایرنشین هَبَر به سر ببندند.

سجاد نظری ـ کارشناس ثبت آثار ناملموس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام ـ درباره این نوع پوشش به ایسنا گفت: پوشاک زنان ایلامی در واقع معرف شخصیت، منزلت و جایگاه زن و حتی نشانگر سن و تا حدودی هویت قومی است.

در گذشته نه چندان دور و در حال حاضر در برخی نقاط عشایری و روستایی دورافتاده، جنس مخمل لباس و آویزهای قروشی روی بالاپوش های زنان معمولا نشانه ثروتمندی و همین طور تعلق به خانواده طبقه بالای جامعه، به ویژه از نظر اقتصادی بوده است.

تعیین قدمت هبر در استان ایلام نیز به دلیل نبود منابع تاریخی در خصوص سده های خیلی دور به صورت دقیق امکان پذیر نیست، اما با تکیه بر برخی از منابع و اسناد تاریخی، قدمت آن به بیش از 200 سال می رسد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سربند 200 ساله رو به انقراض

سربند 200 ساله رو به انقراض