مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 26 تیر 1402 ساعت 10:352023-07-17فرهنگي

گزارش تصویری از نمایشگاه «روایت قتل ناصرالدین شاه»


کتیبه در معماری اسلامی یک عنصر تزیینی به شمار می رود که ممکن است علاوه بر اطلاعات تاریخی، واجد برخی معیارهای هنری نیز باشد؛ به همین دلیل اخیرا نمایشگاه روایت قتل ناصرالدین شاه به همراه نمایش کتیبه هایی با همین مضمون افتتاح شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار گردشگری خبرگزاری فارس، کتیبه هایی که 4سال بعد از قتل ناصرالدین شاه در مقبره وی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی نصب شد، خوشبختانه از گزند حوادث روزگار محفوظ مانده است.

این کتیبه ها شامل روایتی منظوم مشتمل بر 40بیت است.

شعر کتیبه، سروده سیدعلی حکیم معیری متخلص و مشهور به شمس المعالی است که واقعه روز قتل ناصرالدین شاد را با برخی جزییات تاریخی، همچون ورود شاه به حرم مطهر، نیایش و مناجات شاه در آنجا، معرفی قاتل، اشاره به نقش علی اصغرخان امین السلطان در انتقال جنازه شاه و به امانت گذاشتن آن در تکیه دولت، انتقال پیکر شاه به حرم و دفن او تا حرکت مظفرالدین شاه از تبریز به تهران و تاجگذاری وی را در ابیاتی ساده و موجز روایت می کند.

 خط کتیبه که نستعلیق و در دانگ جلی (دانگ قلم حدود 1/5 سانتی متر) بر زمینه طلا نوشته و با تکنیک قطاعی بر روی مقوایی به رنگ لاجوردی تیره چسبانده شده، اثر استاد مهدی شریف شیرازی است که از خوشنویسان مشهور دوره قاجار به شمار می رود و در خوشنویسی و قطاعی استاد بوده و تما


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گزارش تصویری از نمایشگاه «روایت قتل ناصرالدین شاه»

گزارش تصویری از نمایشگاه «روایت قتل ناصرالدین شاه»