مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 20 تیر 1402 ساعت 09:352023-07-11اجتماعي

تداوم آیین دیرینه «سقا خوانی» در نوش آباد


سال هاست شهروندان نوش آباد در شمالی ترین نقطه استان اصفهان، سنت «سقاخوانی» را از شامگاه 18 ذیحجه تا شب اول محرم در حسینیه شهر برگزار می کنند.

- ایسنا/اصفهان سال هاست شهروندان نوش آباد در شمالی ترین نقطه استان اصفهان، سنت سقاخوانی را از شامگاه 18 ذیحجه تا شب اول محرم در حسینیه شهر برگزار می کنند.

سقا خوان ها اهل سینه زنی و زنجیر زدن نیستند و با لحنی حزین در دستگاه های شور، آوازهای دشتی و افشاری، ابوعطا، همایون و شوشتری مرثیه های خود را همخوانی می کنند که به این نوع مرثیه سرایی، گرفتن ذکر سقایی می گویند.

هر ذکر به چند بند تقسیم می شود و هر بند از چند بیت تشکیل شده است و در پایانِ هر بند یک مصرع و گاهی یک بیت با قافیه ای مجزا ترجیع وار تکرار می شود که این ذکرها از جهت ساختار و قالب، شبیه به تصنیف هایی هستند که با وزن منحصر به خود در دستگاه شور و با رعایت مرکب خوانی خوانده می شوند.

بنا به سنت مرسوم، سقا خوانان نوش آباد، در طول 12 شب آخر ماه ذیحجه، منزل به منزل همراه کاروان حسینی می شوند و متناسب با هر مرحله، اشعاری را شروه(گونه ای از خوانندگی) می کنند که نخستین منزل، عرفه است.

آنها این گونه می خوانند: از حریم کعبه عزم کربلا دارد حسین / عزم جانبازی به راه کبریا دارد حسین تا نیابد از جفا بر بست یزدانی گزند / انصراف از حج خود، خون خدا دارد


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تداوم آیین دیرینه «سقا خوانی» در نوش آباد

تداوم آیین دیرینه «سقا خوانی» در نوش آباد