مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 26 تیر 1402 ساعت 15:312023-07-17اقتصادي

گره های فرسوده بافت تاریخی شیراز در انتظار مرهمی از جنس گشایش


امروز هم بافت تاریخی شیراز به شکل دیگری ابزار دست سودجویان قرار گرفته و بیم آن می رود که گسترش معتادان متجاهر در این مجموعه، امنیت گردشگران و مردم بومی را با خطر مواجه کند.

طرح توسعه شاهچراغ زمانی مطرح شد که فضای فیزیکی حرم، به عنوان قطب زیارتی جوابگوی تعداد زائران نبود، پس از آن توسعه حرم شکل گرفت و تاکنون سه طرح در این زمینه تعیین شده که طرح 57 هکتاری بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفت اما قرار نبود که 57 هکتار تملک و تخریب شود بلکه این اقدام در شعاع سه کیلومتری انجام می شود.

ثبت ملی و دست هایی که از بافت تاریخی کوتاه می شود ثبت ملی بافت تاریخی شیراز موضوعی است که امسال، توسط استاندار فارس مطرح شده و نظرات مخالف و موافقی به دنبال داشته است.

ارزش و غنای بافت تاریخی شیراز از یک سو و اتفاقات ریز و درشتی که طی سال ها در این محدوده رخ داده است، ایجاد طرحی جامع و مانع را برای حفظ و بقای بافت، ضرورت می بخشد.

به نظر می رسد فرصت سوزی در این زمینه تبعات جبران ناپذیری برای محدوده بافت و در سطح وسیع تر برای پیشینه تاریخی و فرهنگی شیراز دارد.

از آنجا که گستره بافت تاریخی وسیع است و همه نقاط به لحاظ غنای تاریخی و فرهنگی، یکسان نیستند، ثبت ملی کلیت این محدوده بعید به نظر می رسد اما ثبت بخشی از آن نیز امیدبخش و تحول زا خواهد بود اینکه اقدامات


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گره های فرسوده بافت تاریخی شیراز در انتظار مرهمی از جنس گشایش

گره های فرسوده بافت تاریخی شیراز در انتظار مرهمی از جنس گشایش