مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 15 تیر 1402 ساعت 13:102023-07-06سياسي

«سوت آشی» در فصل رُز ایرانی


«سوت آشی» نام نوعی آش است که در مراسم شکرگزاری مردم کمیجان در استان مرکزی پخته می شود و یادآور نوع دوستی و همکاری بین مردم روستاهای این شهرستان است.

- سوت آشی نام نوعی آش است که در مراسم شکرگزاری مردم کمیجان در استان مرکزی پخته می شود و یادآور نوع دوستی و همکاری بین مردم روستاهای این شهرستان است.

غلامرضا کمیجانی بزچلویی ـ مسؤول تدوین پرونده مراسم سوت آشی در منطقه بزچلو ـ درباره این آیین به ایسنا گفت: سوت آشی یک مراسم شکرگزاری است که نیاکان قوم بزچلو در شهرستان کمیجان انجام می دادند.

زمانی که وَرَک (نوعی رُز ایرانی) در این منطقه گل می داد، یعنی زمان برگزاری این مراسم رسیده است که معمولا اواخر اردیبهشت یا اوایل خردادماه بود.

ورک (رز ایرانی) کمیجانی درباره پیشینه این مراسم گفت: در زمان قدیم، مردم روستا به دو دسته تقسیم می شدند؛ خوش نشین ها و واره کارها.

خوش نشین ها گاو و گوسفند نداشتند، یا کاسب بودند یا کارگر.

واره کارها اما گوسفند و دام داشتند.

از سویی غذای روستاییان آش بود و با انواع بلغورها درست می کردند و کشک و روغن سالیانه خود را از تعداد گوسفندی که داشتند، تهیه می کردند.

او ادامه داد: با این حال هر خانواده نمی توانست با تعداد 10 تا 15 گوسفندی که داشته، مواد مورد نیاز خود را برای مصرف تهیه کند، بنابراین با هم همکاری می کردند


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«سوت آشی» در فصل رُز ایرانی

«سوت آشی» در فصل رُز ایرانی