مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 20 خرداد 1402 ساعت 13:402023-06-10اجتماعي

نقش دوباره احرامی بر دار نساجی یزد/هنر احرامی بافی احیا می شود


شعربافی از مشاغل قدیمی در مهد نساجی ایران است که در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا و مهاجرت شهرنشینان به روستاهای خوش آب و هوا، در برخی از روستاهای استان رونق داشت.

- خبرگزاری مهر – گروه استان ها – سمیه گلابگیریان: شعربافی یا پارچه بافی از مشاغل کهن یزدی هاست که با صنعتی شدن نساجی به تدریج به دست فراموشی سپرده شد.

احرامی بافی را بشناسیم احرامی پارچه ای تمام پنبه ای در ابعاد یکسان 70 در 125 است که کاربری آنها بر اساس نامی که بر آن گذاشته شده، در گذشته به عنوان لباس احرام زائران خانه خدا مورد استفاده قرار می گرفته است.

این پارچه همچنین به عنوان سجاده استقبال قابل توجهی داشته و طرحی که در این زمینه کاربرد داشته، طرح صلیبی بوده که استفاده از آن بیشتر در بین زنان رواج داشته است.

این پارچه دارای نقوش ریز اما رنگارنگ و یکسان است که اغلب مواقع با دو رنگ متضاد سفید و سیاه، آبی و سفید، سفید و قرمز و یا قرمز یکدست بافته می شود.

طرح کلی همه پارچه های احرامی، نقوش ثابت در زمینه اصلی است و حاشیه از هفت ردیف مجزا بافته می شود، طرح لوز، یکی از نقوش جدید در بافت احرامی است.

در گذشته هر احرامی باف، روزانه چهار عدد احرامی را با دستگاه های سنتی می بافته اما به دلیل کاهش تقاضا، این هنر رو افول است اما این سال ها شاهد فعالیت هایی برای رونق این هنرصن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نقش دوباره احرامی بر دار نساجی یزد/هنر احرامی بافی احیا می شود

نقش دوباره احرامی بر دار نساجی یزد/هنر احرامی بافی احیا می شود