مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 27 خرداد 1402 ساعت 00:002023-06-16اقتصادي

نفس تالاب های فارس به شماره افتاد/ برداشت غیرمجاز آب ادامه دارد


خشکسالی و کاهش بارندگی در استان فارس منجر به خشک شدن هفت تالاب از مجموع 13 تالاب این استان و به خطر افتادن اکوسیستم های آبی شده است.

- خبرگزاری مهر - گروه استان ها، علیرضا پرنیان: بخشی از شهرت استان فارس و شیراز مرهون شرایط آب و هوایی و اقلیم این منطقه به ویژه وجود ده ها تالاب است.

از جمله ویژگی هایی که موجب می شود استان فارس به استانی چهار فصل در کشور مشهور باشد؛ تنوع آب و هوایی، وجود تالاب و مهاجرت فلامینگوها و پرنده های مهاجر است.

افزایش مصرف آب های زیر زمینی در استان فارس موجب شده تا سطح سفره های زیر زمینی آب در استان کاهش چشمگیری داشته باشد البته کاهش نزولات آسمانی و افزایش کشت های آب بر نیز مزید بر علت شده تا سطح آب های زیر زمینی استان فارس به طرز چشمگیری کاهش یابد.

در این میان تالاب ها نقش ویژه ای در ایجاد تنوع زیست محیطی در استان دارند و موجب تأمین آب سفره های زیر زمینی می شوند اما با کاهش ورود آب به حوضه های آبگیر، سطح تالاب ها کاهش یافته و پس از مدتی تبدیل به دشتی نمکی شدند.

استان فارس دارای 13 تالاب در اقصی نقاط خود بود اما اکنون تنها پنج تالاب استان دارای آب آن هم به صورت فصلی است و مابقی این تالاب ها خشک شده اند.

چاه های غیر مجاز لطمه های جبران ناپذیری به تالاب های فارس زده اند استاد دانشگاه شیراز در گفت وگو با خبرنگار


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نفس تالاب های فارس به شماره افتاد/ برداشت غیرمجاز آب ادامه دارد

نفس تالاب های فارس به شماره افتاد/ برداشت غیرمجاز آب ادامه دارد