مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 15 خرداد 1402 ساعت 18:152023-06-05سياسي

پهلوی فهمید نمی تواند کاری مثل اعدام شیخ فضل الله را با امام انجام دهد


پس از دستگیری حضرت امام خمینی(ره) ملت به میدان آمدند، اما حکومت در این شرایط، با قتل عام وسیعی که آمار دقیقی هم از شمار شهدا و مجروحان آن در دست نیست توانست قیام را سرکوب کند.

- فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها- مهر نوشت: قیام پانزده خرداد، نهضتی خودجوش و مردمی در تهران، قم و برخی از شهرهای دیگر در اعتراض به دستگیری امام خمینی در 15 خرداد 1342 بود.

زمینه های سیاسی و اجتماعی و دینی این قیام به دهه 1330 شمسی و اقدامات تحریک آمیز نظام حاکم بازمی گردد، اما مهمترین حادثه که منجر به شروع قیام شد، سخنرانی امام خمینی در مدرسه فیضیه قم و پخش خبر آن در کشور بود.

امام خمینی در این سخنرانی به شدت و به صراحت به شاه و اسراییل حمله کرد، به دنبال این سخنرانی، امام خمینی در سحرگاه 15 خرداد در منزل خود در قم دستگیر و به تهران منتقل شد و مردم همان روز در قم و تهران و دیگر شهرها به خیابان ها ریختند و قیام پانزده خرداد شکل گرفت.

به مناسبت این روز تاریخی با قاسم تبریزی مورخ و پژوهشگر تاریخ معاصر به گفتگو نشستیم که در ادامه حاصل آن را می خوانید: قاسم تبریزی با بیان اینکه 15 خرداد 1342، نقطه عطف تاریخ معاصر ماست، عنوان کرد: آمریکایی ها به دنبال تغییر ساختار فرهنگی، سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی ایران و نهایتاً مدیریت کامل بر ایران بودند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پهلوی فهمید نمی تواند کاری مثل اعدام شیخ فضل الله را با امام انجام دهد

پهلوی فهمید نمی تواند کاری مثل اعدام شیخ فضل الله را با امام انجام دهد