مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 15 خرداد 1402 ساعت 17:452023-06-05سياسي

15 خرداد از نگاهی دیگر؛ روایتی از حضور زنان در قیام


شاید در نگاهی قیام 15 خرداد را بخاطر حضور بی نظیر زنان بتوان یک خیزش زنانه دانست؛ در این خصوص نگاهی به برخی اسناد آن ایام می اندازیم.

- خبرگزاری فارس-تهران، شاید در نگاهی قیام 15 خرداد را بخاطر حضور بی نظیر زنان بتوان یک خیزش زنانه دانست؛ قیامی که قبل از آن محمدرضا پهلوی اقدامات بسیاری را برای به ابتذال کشاندن زنان انجام داد.

با استقرار سلطنت پهلوی، در حقیقت دوره اجرای سیاست مذهب زدایی و استحاله فرهـنگی از طـریق فرهنگ تجددگرایی در دستور کار هیئت حاکمه قرار گرفت؛ لذا جامعه ایران برای تبدیل شدن به جامعه ‏ای بی ‏هویت و غیرمولد باید از فرهنگ و ارزش ‏های ملی و اسلامی تهی می‏ شد.

از آنجا که به دلیل ریشه دار بودن تفکر و تقیدات مذهبی و عرف و سنن ملی، سـیاست مذهب زدایی با مشکلات جدی و مقاومت اجتماعی مواجه بود؛ بنابراین رژیم پهلوی همانند تجربه اروپا، تهاجم به مذهب را از طریق رواج سکولاریزم، تحقیر نمادهای دینی و سنن ملی و سخن گفتن از مسائلی که در عمل، خود آن ها هیچ پایبندی به آن نداشتند، آغاز کرد.

امام خمینی(ره) با فراست خاص خود دریافته بود که استعمار و ایادی آن بر اساس سلطه‏ طلبی خود در جستجوی راه ها و شیوه‏ های مناسب برای نفوذ فرهنگی-سیاسی در جامعه ایرانی هستند؛ لذا برای رسیدن به هدف، موقعیت زنان را بهانه قرار داده و با شعار به ظ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

15 خرداد از نگاهی دیگر؛ روایتی از حضور زنان در قیام

15 خرداد از نگاهی دیگر؛ روایتی از حضور زنان در قیام