مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 31 خرداد 1402 ساعت 09:052023-06-21اقتصادي

بیابان زایی گلستان را از نفس انداخته است/اجرای لاکپشتی طرح ها


امروزه بیابان زایی به عنوان یکی از چالش های محیط زیستی، گریبان گیر بسیاری از نقاط کشور از جمله استان گلستان شده و هر سال روند سریع تری به خود می گیرد.

- خبرگزاری مهر ، گروه استان ها- مهین نورافروز: براساس مطالعات انجام شده توسط دانشگاه تهران و وزارت نیرو، حدود 88 درصد از مساحت کشور تحت تأثیر پدیده بیابان زایی قرار دارد.

مفهوم بیابان زایی، به تخریب سرزمین و آسیب پذیری در مناطق خشک و نیمه خشک و سوء مدیریت سرزمین اشاره دارد.

به گفته مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، سالیانه در حداقل یک میلیون هکتار از عرصه های بیابانی و یا مناطق تحت تأثیر کشور از نظر فرسایش بادی ، تخریب سرزمین اتفاق می افتد و مستعد تبدیل به کانون بحران فرسایش بادی و خسارت ها می شوند.

استان گلستان که در منطقه کمربند شمالی کشور قرار گرفته از این معضل بی بهره نبوده و چند سالی می شود که پدیده بیابان زایی در آن سرعت گرفته است.

دست اندازی بی رویه به مراتع و جنگل ها، کاهش بارش های فصلی، خشک شدن تالاب ها، پسروی آب دریای خزر، افزایش تبخیر و فقدان مدیریت در اجرای طرح های نوین کشاورزی و آبی، استفاده بیش از حد از آب های زیر زمینی و قرار گرفتن در کنار صحرای قره قوم ترکمنستان از جمله مهم ترین عواملی است که موجب تشدید بیابان زایی در گلستان شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بیابان زایی گلستان را از نفس انداخته است/اجرای لاکپشتی طرح ها

بیابان زایی گلستان را از نفس انداخته است/اجرای لاکپشتی طرح ها