مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 24 خرداد 1402 ساعت 09:502023-06-14بين الملل

فصل جدید همکاری های سیاسی-منطقه ای ایران و عربستان


پس از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک تهران و ریاض، این دو قطب منطقه ای به سمت کاهش تنش ها و تعریف پروژه های مشترک در روابط دوجانبه در حرکت اند.

- فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها- راهبرد معاصر نوشت: 17 فروردین دیدار وزیران امور خارجه ایران و عربستان در پکن انجام شد، حال شاهد بازگشایی سفارتخانه و کنسولگری های دو کشور هستیم و هفته گذشته نیز سفارت و کنسولگری ایران در ریاض و جده در مراسم رسمی فعالیت خود را آغاز کردند.

  در نگاه کارشناسان مسائل غرب آسیا، عادی سازی روابط تهران و ریاض مقدمه ای برای تشکیل ائتلاف های نوپدید در منطقه خواهد بود.

 اعلام خبر بازگشایی مراکز دیپلماتیک ایران، سفرنیکلاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض نشان دهنده میزان پیچیدگی و سیال بودن تحولات در منطقه غرب آسیاست.

این تحولات شتابان فرصت ها و تهدیدهای جدیدی پیرامون روابط دوجانبه ایران و پادشاهی سعودی؛ به ویژه در حوزه اقتصادی- امنیتی ایجاد خواهد کرد.

  همکاری مشترک درحوزه انرژی پس از رکود تاریخی بازارهای نفت، کشورهای عضو پیمان اوپک به همراه روسیه تصمیم گرفتند در قالب سازوکار جدیدی به نام اوپک پلاس تولید نفت را کاهش دهند و زمینه افزایش قیمت را در بازارهای انرژی فراهم آورند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فصل جدید همکاری های سیاسی-منطقه ای ایران و عربستان

فصل جدید همکاری های سیاسی-منطقه ای ایران و عربستان