مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 20 خرداد 1402 ساعت 12:402023-06-10سياسي

ثبت ملی فرش دستباف طرح سعدی مود خراسان جنوبی


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: فرش دستباف طرح سعدی مود استان در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.

- به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، وحید بهفرنژاد، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در جلسه شورای عالی ثبت آثار منقول کشور که روز یکشنبه 17 اردیبهشت 1402 در  وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد فرش دستباف طرح سعدی مود خراسان جنوبی ثبت شد.

وی افزود: یکی از شاخص ترین فرش های به جای مانده از طرح سعدی یک قطعه فرش 12 متری است که در شهر بیرجند بافته شده است.

به گفته وی گره این فرش نامتقارن لول باف است و تار و پود، رنگرزی گیاهی بارنگ های سورمه ای لاکی و پیازی داشته و دارای یک حاشیه بزرگ و شش حاشیه کوچک است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اندازه دقیق این فرش را 424 در 322 سانتیمتر اعلام کرد و گفت: این فرش هم اکنون در نمایشگاه فرش های دستبافت باغ و عمارت جهانی اکبریه بیرجند نگهداری می شود.

بهفرنژاد افزود: مود شهر کوچکی در 35 کیلومتری شرق شهر بیرجند با سابقه فرش بافی قبل از دوره صفویه است که تجدید حیات این هنر در این منطقه از اواخر دوره قاجار بوده که ازجمله بزرگ ترین م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت ملی فرش دستباف طرح سعدی مود خراسان جنوبی

ثبت ملی فرش دستباف طرح سعدی مود خراسان جنوبی