مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 28 خرداد 1402 ساعت 09:152023-06-18اقتصادي

رشد تولید از معبر بازار سرمایه


بازار سرمایه را با عنوان محلی برای مبادلات سهام می شناسند؛ اما در فضای اقتصاد کلان، کارکرد اصلی بازار سرمایه، تأمین مالی بنگاه های اقتصادی به ویژه شرکت های بزرگ به روش تأمین مالی جمعی (Crowd funding) است که مبادلات سهام هم در تداوم همین نقش، کارکرد پیدا می کند، بااین حال آمارها نشان می دهد باوجود بهبود عملکرد بازار سرمایه در تأمین مالی تولید در دهه 90 این بازار هنوز فاصله زیادی با نقطه مطلوب دارد.

آن طور که آمارها نشان می دهد باوجودآنکه نرخ رشد اقتصاد ایران درکل دهه 90 نزدیک به صفر درصد بوده است اما تأمین مالی انجام شده از طریق بازار سرمایه 6 هزار درصد افزایش یافته و از 11 هزار و 700 میلیارد تومان به 718 هزار میلیارد تومان در پایان دهه 90 رسیده است.

این یعنی اینکه دولت و بنگاه های اقتصادی که با کمبود پول مواجه بوده اند فقط در آخرین سال دهه 90 یعنی سال 1400 بیش از 700 هزار میلیارد تومان منابع بیشتری نسبت به سال 1390 از بورس وام گرفته اند.

باید دقت کرد که اقتصاد ایران در دهه 90 با چالش های زیادی ازجمله تحریم های یک جانبه مواجه بود و می توان برآورد کرد چنانچه بازار سرمایه به درستی توسعه پیدا نکرده بود اکنون اقتصاد ایران و همین طور دولت با چالش های بیشتری مواجه بودند و حتی این موضوع می توانست ناترازی بانک ها را افزایش دهد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رشد تولید از معبر بازار سرمایه

رشد تولید از معبر بازار سرمایه