مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 13 خرداد 1402 ساعت 17:152023-06-03سياسي

نگاهی به نقش آفرینی زنان در قیام 15 خرداد


با وجود اهتمام رژیم پهلوی بر ارائه چهره ارتجاعی از نهضت اسلامی در طی حوادث منتهی به قیام 15 خرداد و از بین بردن تمام اسناد مؤید نهضت و قلب واقعیت، - فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها- پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: حوادث پس از رحلت آیت الله بروجردی با شتاب فراوانی به تقابل حوزه علمیه قم و رژیم پهلوی منتهی شد و در مدت زمان کوتاهی محمدرضا پهلوی و امام خمینی به عنوان نماد این معارضه شناخته شدند.

معارضه ای که -در کوتاه مدت به فاجعه فیضیه منجر شد- کانون درگیری آن در تصویب لایحه انجمن­ های ایالتی و ولایتی و همه پرسی انقلاب سفید بود که هر دو با مخالفت روحانیت و در صدر آن ها مرحوم امام خمینی روبرو گشت.

حق رأی و انتخاب زنان یکی از مفاد اصلی این دو اقدام بود که به عنوان دال شناور میان نهاد دین و حکومت مورد توجه بود چه اینکه روحانیت این حق را مخالف اسلام و حاکمیت آن را مظهر تجدد می خواند.

البته شیب توجه به مسأله زنان در این دو گفتمان در جهت عکس عمل می­کرد چرا که روحانیت کم کم متوجه اهداف پنهان حکومت می­شد و از مساله زنان عبور می­ کرد و در مقابل حاکمیت به منظور اغوای جامعه در جهت منافع خود بر این مساله تمرکز می ­نمود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگاهی به نقش آفرینی زنان در قیام 15 خرداد

نگاهی به نقش آفرینی زنان در قیام 15 خرداد